Михайло Назаренко «Останнiй лiтописець»
Игумения Серафима. История
Ошатний і стильний фоліант. Здається, від часів «Літопису руського» не було в нас настільки ж добре зробленої «києворуської» книжки. Чергуються «пожовклі» та
Два кольори сторінок виявляються дуже зручною метафорою. «Історія
Книгу цю (не «книжку», не монографію книгу) не зрозуміє той, хто намагатиметься знайти в ній традиційну працю… скажімо, про «духовне життя
Пушкін назвав Карамзіна «останнім літописцем». Якраз таким літописцем чи, радше, «останнім агіографом» (дай Боже, не останнім) є авторка «Історії». «Історію» недаремно доводиться брати в лапки: про історичну критику навіть не йдеться (аргументом проти Д. С. Лихачова на с. 335 слугують цитати з псалмів).
В цьому тексті можливий лише святобливий переказ відомостей, чия достовірність не підлягає сумніву. Розвінчувати подібну позицію начебто неважко, а насправді язик не повернеться. Саме тому, що перед нами позиція. Або, точніше, віра.
Тож поряд із загальновизнаними віхами руської історії такий саме статус реальності мають пророцтво апостола Андрія про заснування Києва, злет у повітря церкви прямо перед здивованими очима крадіїв та чудотворне зцілення за допомогою св. Іллі Муромця, що сталося в 1998 р. Усі інші власне історичні відомості лише доповнюють ці факти, допомагають краще зрозуміти обставини часу. Чиста екзегетика. Так написана праця, і так її треба читати…
…проте ігуменя Серафіма не лише християнка, але й православна («Некогда единая Церковь сохранила истинное православное вероучение лишь в одной восточной ветви»), і не лише православна, але й належить, як неважко здогадатись, до УПЦ (Московського патріархату). Що в цьому поганого? Нічого. Тільки ось половина розділів книги розпочинається цитатами з митрополита Володимира (не кажучи вже про його передмову та портрети на початку та наприкінці фоліанту). Коли йдеться про внутрішнє управління Церкви, звісно ж, знаходиться позитивний приклад митрополит Іларіон (авторка навіть не згадує про його хиткий статус та не зовсім приязне, м’яко кажучи, ставлення до Візантії). Знаходяться й приклади негативні: «беспринципный авантюрист» Феодорець та «еще один узурпатор церковной власти Митяй, архимандрит Коломенский». Про вовка помовка: в наступному абзаці з’являється такий собі «Филарет (Денисенко)», котрий «сейчас, в XXI веке… воплощает в своих действиях» «принципы Феодорца и Митяя». Наступне речення: «Каков же финал авантюриста?». Не одразу зрозумієш, що йдеться про Феодорця, а не про кого іншого… Політика, що поробиш. Сумно.
Не знаю, чи будете ви, шановний читачу, читати «Історію